Spel van de week 6 oktober 2020—Willem jan Maas
Nog meer speelfiguren
Egbert heeft vorige week een start gemaakt met de behandeling van speelfiguren. Ik doe daar, vanwege spel 13, vandaag nog een figuurtje bij.
Stel je hebt
AB942 |
753 |
Je wilt zo veel mogelijk slagen halen. De beste manier om 4 slagen te halen is het spelen op honneur 10 goed en 3–2, dus kleintje naar de 9. Dit is zo omdat er twee honneur 10 -en zijn (H10 of V10) en maar één HV. Verliest-ie aan een hoge honneur, dan speel je daarna weer een kleintje uit Zuid, maar dan gebeurt er iets leuks. Speelt links de 10, dan snij je, maar speelt hij het ontbrekende kleintje dan moet je (als je 4 slagen wilt halen) de Aas spelen. Waarom? Honneur-10 klein goed kan dan niet meer dus is de enige kans dat links 10 derde heeft en rechts HV sec.
Zo dat was het weer over deze speelfiguur. O nee, er is nog heel wat meer over te zeggen. Ten eerste, de kansen veranderen niet als links in de eerste ronde een honneur speelt. Stuk sec is nog steeds maar de helft van Honneur 10. Je moet dan dus pakken, weer naar de hand gaan en alsnog een kleintje naar de 9 spelen. Omdat er ongetwijfeld mensen zullen zijn die na het inleggen de tweede keer naar de B zullen spelen moet je dus als tegenspeler als je Honneur 10 klein hebt de eerste ronde de honneur inleggen. Je geeft dan de leider een verliezende optie. Daarom heet dit een "verplichte false card". Overigens is deze verplichte false card heel wat minder intelligent als de leider een vierkaart kan hebben. Partner kan dan wel eens de andere honneur sec hebben en dan wordt de verplichte false card al gauw het optionele hele rode hoofd…
Het laatste aspect van deze figuur is ook weer een gevalletje voor de tegenspelers. Stel de leider heeft de eerste ronde naar de 9 gespeeld en partner heeft een honneur gepakt. Als de leider dan naar zijn hand gaat en weer een kleintje speelt dan moet je wel even de 10 spelen van een oorspronkelijke 10 derde, want anders legt een kundige leider zeker de A en is je partner niet blij. Moeilijk? Valt wel mee. Het spelen van de 10 is niks meer dan het spelen van de bekende kaart en dat is zoals we weten altijd goed.
U heeft van mij vast wel eens verhaaltjes gelezen waarin ik vertel dat een dwang doorgaans helemaal niet zo moeilijk is dan dat veel mensen het vinden. Het heeft dan ook een aardig man bijt hond gehalte dat ik op spel 9 ernstig mistastte.
Omdat Hedwig na haar doublet geen schoppens bleek te hebben moest ze sterk zijn (wij spelen negative free bids) en leek 6 een aardige optie. Na wat gerommel, uit, gepakt, schoppen na voor de Aas en klaver na, trok ik troef en ging uiteindelijk 1 down. Het pleit voor me dat ik onmiddellijk "stom gespeeld" intikte. Het spel is namelijk na het gegeven begin helemaal koud. Het enige dat ik hoef te doen is alles meenemen en pas op mijn laatste winner uit de hand 10 uit dummy weg te gooien als die nog niet hoog is. Omdat Zuid dan in een - dwang heeft gezeten zijn alle ruitens hoog. Helemaal automatisch. Dat lukt uiteraard niet als je, zoals ik, 10 te vroeg weggooit. Dan kan Zuid B missen.
Waarom zeg ik "na het gegeven begin"? Nou als Zuid na A ruiten na speelt is de communicatie voor de dwang weg en kun je het niet meer maken. Petje af voor iedereen die dat gevonden heeft. Noem mij cynisch, maar ik verwacht mijn petje op te houden. En voor mijn zwager die klaagde dat ze tegen hem als enigen 6 hadden gehaald wil ik zeggen "had je maar ruiten moeten switchen".