Spel van de week 5 juni 2018—Willem jan Maas
Oude films, oude mannen, oude thema's
Een vraag aan het panel—een oud thema
Onze vaste briefschrijver heeft een bijdrage geleverd waarin hij een vraag stelt die ik graag aan het panel (ja beste lezers, dat zijn jullie) wil voorleggen. Zijn document staat hier. Reacties zijn welkom. Dit is overigens een oud thema, wat doe je als je tegenstander voor straf gedoubleerd hebt en ze lopen eruit naar wat op het eerste gezicht een uitermate gunstige plek (voor hun) lijkt?
Oud thema
De onvolprezen Edgar Kaplan heeft veel gedaan om de bridgeregels te schrijven, maar ook om ze aan het publiek uit te leggen. Zo gaf hij ooit eens het volgende voorbeeld om uit te leggen dat puffen en steunen in de bieding tot ongeoorloofde informatie kan leiden en dat je daar als partner geen gebruik van mag maken. "Kijk", zei-ie, "we begrijpen allemaal dat als iemand een paar kaarten op tafel laat vallen, hij daarmee zijn partij in moeilijkheden brengt en dat dit door de scheidsrechter gecorrigeerd wordt. Als iemand na een opening door de tegenstander een tijdje gaat zitten puffen en plukken en dan past laat hij als het ware ook een aantal honneurs 'zien'. Dat mag dus ook niet en ook hier zal de scheidsrechter ingrijpen". Dit virtueel laten zien is makkelijker dan je denkt. Stel je hebt Hxxx Vxxx Hxxx x. Je past in de eerste hand, en na twee verdere passen opent rechts 1SA waar het bij blijft. In die zin, dat partner duidelijk ontevreden is als hij in de laatste hand past. Omdat je zoals ieder modern paar na 1SA multi Landy speelt is het duidelijk wat er aan de hand is. Partner had graag wat geboden maar kon dat niet. Ra, ra ra, wat is zijn kleur? Ik neem aan dat iedereen klaver roept (2 is immers conventioneel en kan hij dus niet bieden en ruitens zal hij wel niet hebben). Ik hoop dat het na het voorgaande duidelijk is dat als partner zijn klavers op deze manier heeft "laten zien" het niet toegestaan is om "geïnspireerd" klaver uit te komen.
Oude mannen
We gaan allemaal graag een beetje met onze tijd mee. Tot voor kort hadden Hedwig en ik een zeer conservatieve, ja zelfs reactionaire, stijl van preempts. Inderdaad, dat kwam door de oude man die ook deze stukjes schrijft. Onder de indruk van de resultaten van wat avontuurlijke spelers hebben Hedwig en ik besloten de teugels ook wat te laten vieren. Toen ik dus als Noord spel 1 kreeg kon ik met een gerust hart 2 (zwakke twee in ) openen.
Dit leidde tot het volgende biedverloop
Noord | Oost | Zuid | West |
---|---|---|---|
Wj | Rosalind | Hedwig | Mieneke |
2 (1) | DBL | pas (2) | 3 |
pas (3) | 3 | pas | 3SA |
pas (4) | pas | pas | pas |
- Zwakke twee in of sterk
- Hartens — suggestie om dat te spelen in plaats van 2
- Even van het padje, 3 is natuurlijk aangewezen, dan ben je overal van af. Wij spelen dat nota bene niet als sterk.
- Kan alsnog 4 bieden, maar dat wordt (natuurlijk) niet gemaakt en is dus fout als 3SA er niet in zit. Ook al een voordeel van direct 3.
U snapt het al, 3SA is koud (met een overslag) en 4 is eentje down. Oude mannen die zo maar wilder gaan preempten moeten daarna natuurlijk wel blijven bridgen.
Oude films
Hedwig en ik hebben een wat dubbelzinnige smaak in films. Wij zijn echt wel in voor "kwaliteitsfilms" maar een onderhoudend niemendalletje gaat er bij ons ook wel in. In tegenstelling tot het publiek en de critici vinden wij bijvoorbeeld National Treasure een leuke film. Hetzelfde geldt voor What women want een leuk verhaal waarin een Male Chauvinist Pig plotseling hoort wat vrouwen denken. Het zou toch niet gek zijn als je bij tijd en wijle aan de bridgetafel zou kunnen horen wat je tegenstanders (of partner) zouden denken.
Met dat in het achterhoofd vraag ik me af of onze tegenstanders (dezelfde Rosalind en Mieneke) op spel 4 elkaars gedachten konden horen.
Na 3 passen opende Hedwig 1SA (12–14). Weer drie passen, waarvan de laatste met waarneembare tegenzin, en ja hoor, probleemloos 9 uit. Hedwig kansloos 1 down. Na elke andere lead (behalve A) is het minstens 2SA. Om te zeggen dat ik hier gelukkig mee was, nee. Maar je ziet, ook oude thema's kunnen nog verrassend actueel zijn.