Spel van de week
Parallelle universums - 18 mei 2004 - Jos van Kan
"Dat was niet slecht gespeeld, Generaal," zei Mortzestus.
Dat was de hoogste lof die hij ooit iemand gegeven had.
P. Rodeo, Rustig en onrustig bridge.
Deze week alweer de laatste avond van de Butler c.q. Cross Imp competitie
en de trouwe lezer weet reeds hoezeer twee derden van het svdwsc zich in
grote problemen bevonden (-46). Hoe het afliep vertel ik nog niet maar wel
alvast, dat het volgende spel niet meehielp om de kansen te doen keren.
Het spel is 180° gedraaid voor uw gemak en u wordt verzocht het mee
te beleven in 3 parallele universums. Maar eerst de NZ handen, die in alle
universums hetzelfde zijn:
In de allerlaatste ronde van
de leukste competitie van het jaar heeft je partner je in 7

geparkeerd,
waarschijnlijk omdat de inname gelijke tred heeft gehouden met de oplopende
emotie. In universum 1 heeft W na 1

van Z een zwakke jump van 2

losgelaten en hij komt
tegen 7

uit
met

2 (3e-5e).
In universum 2 komt W na hetzelfde biedverloop uit met troef 3. In universum 3
heeft W er gedurende het gehele spel het zwijgen toegedaan en komt hij uit met
troef 3. Drie speelplannen gevraagd.
Terwijl u nadenkt babbel ik maar
even door. "Er gaan er vijf uit" had Paul op besliste toon gezegd, maar ik
bracht daartegenin, dat we gewoon 50 moesten halen, want dat een paar met plus
nooit degradeert. Dat deden we uiteindelijk en zo geschiedde maar uiteindelijk
bleek het weer van de temperatuur van de soep, want er gaan er maar vier uit.
Nou ja, een soort safety play dus.
Universum 1
Je zult toch om
enigszins in de buurt van 13 slagen te komen de
-snit moeten gaan nemen en bij deze uitkomst
is het spel dus in slag 1 over. Je legt klein in dummy, O produceert de 9, je
wist het zweet van je voorhoofd en claimt, onder vermelding dat je troeftrekt
en de
-snit
herhaalt. Slechts weinig O's kunnen het opbrengen om in dit spelverloop de
H te duiken in
slag 1 en dat is nu ook weer niet het geval, want je claim wordt grommend
geaccepteerd voor +2140. Je doet de scorekaart open en je ziet, dat je voor de
score geen 7 had hoeven te bieden, want 6 was al genoeg voor 13 impen.
Niettemin levert dit 3 impen extra op en een diepe zucht van O. Die vindt een
troefstart beter. :-)
De andere universums
Wat ons op een
natuurlijke manier naar de andere universums (-sa voor gymnasiasten) brengt.
In universum 2 en 3 speel je natuurlijk eerst tweemaal troef, want dat moet
toch gebeuren en dan zie je dat O een

afgooit op de tweede troefronde. Aannemend, dat

H goed zit moet je
dus nog de dertiende slag vinden. De

kunnen natuurlijk nog 3-3 zitten, je kunt de vierde

proberen af
te troeven of je kunt spelen op een dwang. Nu splitsen zich de parallelle
universums.
Universum 2
De lange

bij de lange troef is geen optie, want O
heeft dan minstens een zes- en waarschijnlijk een zevenkaart

en die zouden we bij
deze kwetsbaarheid zeker gehoord hebben. Dus het meest waarschijnlijk is, dat
O zowel

als

lengte heeft
en daar kunnen we als volgt van profiteren. Haal de derde troef op (O

weg), steek over
naar

A (W de
H), troef een

, speel

B (H,A,9), veeg het zweet van je voorhoofd en vervolg met

V(10,x,x) en een
ingetroefde

.
Iedereen bekent. Wat weten we nu? O heeft 3

's laten zien, dus W heeft er maar 5, W
heeft 3

's
laten zien, dus dus óf de

's zaten 4-4 en de

's 3-3 en dan zijn we een hoop moeite voor
niks aan het doen, óf W was van huis uit 3-5-2-3 en O 5-3-4-1 en dan is
de situatie nu:
en dan kan O de druk
niet langer aan als de laatste troef wordt gespeeld.Een alternatief is, om na
slag 3 (de slag waarin O een

écarteert) de figuur verder af te wikkelen als
een dubbele dwang met

als spilkleur. Dat is ook 100%, want W stopt nu gegarandeerd als
enige de

-kleur en als iemand lange

heeft is dat Oost. De eerste variant vindt ik
aardiger, want dat laat je vrijwel geforceerd

7 in de laatste slag maken, tenzij O het
gevaar beseft en

B weggooit. Maar maar weinig O's verdedigen goed genoeg om dat te
doen: zij geven liever een biertje weg dan het contract.
Wat mij erop
brengt, dat je als W nou eenmaal toch op deze grafkaart 2

hebt geboden over 1

je maar beter met
een kleine

kunt starten tegen 7. Dat bespaart je partner een bijzonder pijnlijke
operatie. Moet je dan geen 2

bieden?
Universum 3
In universum 3 zijn we
terug na slag 2 (waarin O een

heeft bijgedaan in de tweede troefronde.) Is er iets
voor te zeggen te proberen de vierde

af te troeven? Wil dat beter zijn dan elk alternatief,
dan heeft O tenminste 10 kaarten in de majors, maar dan hadden we bij deze
kwetsbaarheid zeker van hem gehoord. Dus dat is geen optie. Blijft de dwang.
Het kan in ieder geval geen kwaad nog tweemaal troef te spelen en in de dummy
een

weg te
gooien. Omdat we in alle kleuren verbindingen hebben kunnen we vrijwel ieder
zitsel bij de tegenpartij aan. Kortom, het is een 100% spel als je maar weet
hoe het zit. :-) Dat klinkt bekend. Op de derde troef gooit O een

weg en op de vierde
troef ecarteert W een

en O ook. Gezien dit afgooien heeft in ieder geval
één tegenstander de

controle opgegeven. Als dit W is heeft hij vrijwel
zeker een 4-3-3-3 (eerste discard is altijd van een oneven aantal, 3 of 5 als
de tegenpartij niet geboden heeft) en vallen de

maar als het O is dan had die 5-3--4+-1.
Dus dat is het zitsel waartegen we ons moeten wapenen en zijn we weer terug in
universum 2. Maar geef toe, het is gemakkelijk om dit achter je computer te
bedenken, maar in de 7 minuten die je zijn toebedeeld voor dit
spel...
Moraal van dit verhaal
Hoewel het beslist leidde tot
belangwekkend afspel is de moraal toch, dat 7 bieden pas loont als het veld 6
biedt. En dan nog moet je 15 onverwoestbare slagen aan top hebben. In dit
geval stelde je 23 impen in de waagschaal om er 3 te winnen. (-10 ipv +13) Dat
speelt pas quitte bij een 89% maakkans! Zoals ik als zei: 15 onverwoestbare
slagen aan top. Dan nog scoor je gezellig een impje of vijf als je zeven
biedt.
E-mail: Jos vanKan