Spel van de week - 27 februari
"EN DE VOLGENDE KEER DUBBEL IK WEER!" Verkondigde
Paul van Raaij, zich rond een uur of 1 met de jas aan, nog even
omdraaiend richting de laatste vaste "barklanten".
Degenen die de spellen nog goed in hun hoofd hebben zullen snel
begrijpen dat het over 4S!C ging op spel 22. Fred opende in de 3e
hand het spel met 1S, waarna het via 2H van Paul en 3S bij mij,
4S werd - gedubbeld dus....
Het spel is verder niet zo interessant, want het kan met geen 10
paarden down, maar ik had beloofd ook eens een keer iets over een
goed spel te vertellen (de rest van de tafel was trouwens goed
voor Paul en Frank hoor...).
Spelletje 17 hadden Fred en ik een Babylonische biedverwarring en
kwamen we in het aangetrokken 5K terecht.
________________ | 17 N/- | Het bieden: | | | KJ43 | n o z w | 965 | 1K (1)pas 1H pas | K96 | 1S pas 3K (2) pas | AK9 | 3H (3)pas 4K (4) pas | | 4R (5)pas 4H (6) pas | N | 4S (7)pas 5K (8) | W O | | Z | 1 - Best minor (vijfkaarten hoog) | | 2 - Limit, 5 kaart klaveren | AT5 | 3 - Kees: Onderweg naar de beste manche | KQ83 | - Fred: Uhhh, controle voor de klaveren? | 3 | 4 - Kees: Da´s gek - geen 3S, we zijn toch niet voor de harten bezig? | JT642 | - Fred: KLAVEREN! |________________| 5 - Kees: Ik heb een controle R, beslis jij maar - Fred: Dus toch sleminteresse in klaveren! 6 - Kees: Controle of "to play", beats me... - Fred: Dan maar meequeuen 7 - Kees: Zekere voor het onzekere - Fred: Zie je wel 8 - Kees: Eindelijk een beslissing - Fred: Dat lijkt mij wel mooi genoeg Nu moet het spel gespeeld worden. Het aardige neveneffect van het mistige biedverloop was dat de tegenstander het ook niet meer wist. Fred Emmerick startte met ruiten Aas en vervolgde ruiten. Nu is het direct al lastig wat het beste vervolg is. Je gaat zeker nog harten Aas verliezen en misschien nog wel een schoppen of een 2e harten. Moet er nu een harten bij en moeten de schoppen "goed gedaan" worden of neem je de kans op harten Aas goed en de harten rond of de als dat niet zit, alsnog de schoppensnit. Je kunt ook nog spelen op de schoppensnit goed gekozen en de schoppen rond, dan hoeft harten Aas niet goed te zitten.... In al deze varianten moeten de klaveren zich natuurlijk ook nog netjes gedragen. Oef, wat een mogelijkheden.... Ik besloot een schoppen bij te spelen dat leek me nog de meeste opties open houden. Toen een harten naar de tafel die hield en de klaverensnit met de boer die doorliep. De lucht klaarde wat op, alhoewel het contract nog lang niet gemaakt was. Even diep ademhalen, troef AK slaan (pheww, troeven rond) en nog maar eens een harten op. Ook deze harten mocht ik maken terwijl rechts harten boer viel (gespeeld werd?). Nog steeds zijn er verschillende kansen, de harten (toch) rond of de schoppensnit goed, beide gevallen werken. Eerst maar eens een troefje spelen, dacht ik je weet nooit. Rechts komt er een schoppen (!) en links wordt er een ruiten bijgespeeld. Ik besloot mijn geld toen op de schoppen te zetten. Dus schoppen Aas, rechts bekend en links de 9 (!). Nu schoppen T en rechts bekend met een kleine schoppen. Zou er nu echt van Q8 in vieren een schoppen afgegooid zijn door W, dat leek mij onwaarschijnlijk. Dus toch de K maar gespeeld en toen was het "doek" voor de tegenpartij. De schoppen waren hoog en zelfs harten Aas kwam niet meer binnen. 3NT leek mij echter een veel normaler contract. Bij ons in het lijntje was dat echter nergens gemaakt. Wie kan mij vertellen hoe dat dan ging? Volgens mij is er na de ruitenstart maar 1 mogelijkheid, omdat je van de klaveren moet leven en niet meer van slag mag. Je moet nu dus schoppen naar de T spelen en dan de klaverensnit. Schoppen Aas is dan de entree voor de vrije klaveren. Zelfs als je speelt op klaveren Q dubbelton, dan nog zijn er maar 8 slagen en moet je de schoppensnit nemen..... Bij het gegeven zitsel maak je dus 5 klaveren slagen, 4 schoppen slagen en ruiten K, voor 3NT+1.
____________________ |N/NZ | | | | KJ43 | | 965 | | K96 | | AK9 | | 8762 Q9 | | J4 N AT72 | | QJT2 W O A8754 | | Q85 Z 73 | | | | AT5 | | KQ83 | | 3 | | JT642 | |____________________|
Kees Schipper