Spel van de week 14 mei 2024—Egbert Meijer

Troeffit of SA?

In het algemeen is het goed om slam in je troeffit te spelen als je tenminste acht troeven samen hebt. Zelfs met gebalanceerde handen en alle kleuren goed gestopt levert het troefcontract vaak een slag meer op en zo niet, dan maak je gewoon je slam. In een 4-tallen wedstrijd dus een ‘non issue’. In een parenwedstrijd levert een SA contract echter meer op als je evenveel slagen maakt. Hoe kan je weten of je eventueel in SA moet aanleggen? Als je het niet goed kan inschatten, dan denk ik dat je gewoon in je troeffit moet spelen, een slam levert bijna altijd een goede score op en je moet niet altijd het onderste uit de kan willen. Op het volgende spel leverde deze filosofie ons echter een matige score (20%) op.

Een uitstekend slam met een fit, maar in 6SA maak je ook 12 slagen. Dit kwam omdat vrijwel iedereen slam bood en ongeveer de helft koos voor 6SA, mooi gedaan allemaal. Normaal zou 6 nog wel een acceptabele score hebben opgeleverd, maar drie paren mochten zelfs 13 slagen maken. Die zitten er niet in als NZ goed tegenspelen. Noord moet zijn 4-kaart klaveren vasthouden (wat anders?) en Zuid V en zijn 4-kaart . Zuid komt niet in de problemen want Oost moet als eerste zijn B of 4e afgooien.

Een beetje pech ook, want in 6 kan je soms een extra slag maken als de troeven rond zitten en de 4-kaart bij de 3e troef.

Als het een groot slam betreft geldt al helemaal dat je bijna altijd een goede score hebt als je het biedt en maakt. Zo bleek ook op het volgende spel.

Slechts 4 paren wisten het groot slam te bereiken. Ook hier maak je in SA evenveel slagen als in de troeffit. Wij boden 7, maar dat leverde toch 75% op. Hier had ik wel 7SA moeten bieden overigens, want Henk bood 7 toen hij wist dat ik tenminste een goede invite met A, V en K had en ik had nog wel wat over, die VB plus B en B moeten ook nuttig zijn als partner zo sterk is. Bovendien heb ik een 4333 verdeling, dus vrijwel nooit een extra slag door een introever.